Friday, February 18, 2011

My Fuhrer, Adolf Hitler

Aku agak mengkagumi beliau..walaupun dah berdekad-dekad lamanya dia membunuh diri sendiri aku tetap mengagumi beliau tentang dirinya...maksud aku dari segi keyakinan dirinyalah...cara dia berfikir yang terlalu radikal...walaupun dia dibenci oleh negara-negara eropah tapi dia juga adalah orang yang disegani...

Saja Bercerita


Adolf Hitler, yang memerintah Jerman selama 12 tahun, yang mengakibatkan  kematian berjuta-juta orang dalam  Perang  Dunia  II, termasuk holocaust, dianggap sebagai salah satu orang yang paling hina dalam sejarah, dengan namanya menjadi sebati  dengan  kejahatan. Diberikan di  bawah  ini adalah beberapa fakta tentang Adolf Hitler.
Lahir pada tarikh 20 Mei, 1889 di Brannau, sebuah bandar di Austria, Adolf Hitler adalah anak ke-4 Klara Hitler dan Alois Schickelgruber.Pada awal kehidupan Adolf Hitler dihabiskan di Austria. Dia suka melukis, namun ia tidak berjayadalam menduduki ujian di akademi seni. Dia kemudian pergi ke Munich dan menyertai Bavaria ke-16 Rejimen Infantri Reserve Perang Dunia I, di mana dia pernah mengalami pengalaman
digas dan terluka, dan juga pernah diberikan penghargaan untuk keberanian masa perkhidmatannya.

Pada tahun 1919, selepas berakhirnya perang, Hitler menyertai suatu badan Parti  Pekerja Jerman, yang kemudian dinamakan sebagai Nasional Parti Pekerja Sosialis Jerman, yang pada gilirannya disingkat dengan Parti Nazi. Segera, beliau mengambil alih propaganda  parti  dan pada  tahun  1921 dia menjadi pemimpin.

Saat itu, pada tahun 1923 bahawa Nasional Parti Pekerja Sosialis Jerman, yang dipimpin oleh Adolf Hitler cuba merampas kuasa, dari penguasa Jerman Republik Weimar, di Beer-Hall Putsch terkenal. Namun, Hitler gagal semasa demonstrasi dan dipenjara.




Ia mengambil selama sembilan bulan  di penjara, Adolf Hitler menulis Mein Kampf, atau Perjuangannya, autobiografinya serta manifestonya. Dia kemudian keluar dari penjara dan menjadi jurubicara yang popular untuk Jerman nasionalistik bagi pihak rakyat yang miskinSetelah itu, pada tahun 1932, Hitler cuba untuk menjadi ketua dengan mencabar Paul von Hindenburg pada pilihan raya, tetapi tidak berjaya.

Kemudian, selepas kematian Hindenburg, Adolf Hitler menjadi Fuhrer dan Canselor, atau Reichskanzler, pada tahun 1934. Dia langsung menetapkan tentang pembentukan kediktatoran mutlak, menegakkan peraturan yang baru dibentuk dengan bantuan Gestapo, polis rahsia brutal. kem-kem konsentrasi telah didirikan di atas pembunuhan terancang Yahudi, lawan politik, dan Gipsi.

Dia kemudian pergi menentang, menceroboh dan mencampurkan semua wilayah sebanyak mungkin di Eropah, seperti Sudetenland dan Austria, pada tahun 1938, dan kemudian menyerang Poland pada 1 September 1939, di mana Perancis dan Inggeris menyatakan perang terhadap Jerman pada 3 September, sehingga awal Perang Dunia II.






Pada tahun-tahun awal perang, Adolf Hitler, dengan menggunakan kekuatan dari infantri Jerman dan tangki untuk melepaskan Blitzkrieg, telah sukses luar biasa, menyapu melalui sebahagian besar Eropah Barat, dengan bangsa-bangsa jatuh satu per satu ke mesin perang besar Jerman.

Hitler menyerang Kesatuan Soviet pada tahun 1941,dengan mengabaikan pakatan non-aggression pact yang sebelumnya  menandatangani kontrak dengan mereka pada tahun 1939. Selepas kemenangan awal, pasukan Hitler menderita kekalahan, pertama di Moscow pada bulan Disember 1941, dan kemudian di Stalingrad, pada musim sejuk tahun 1942-1943.

Di bulan Disember tahun 1941, Amerika Syarikat juga turut memasuki peperangan. Sekutu mula menceroboh Jerman di Eropah dengan menduduki oleh di pantai Perancis di Pantai Normandy, pada tahun 1944. Kemudian bandar-bandar Jerman mula yang dibom dan dihancurkan oleh pasukan sekutu dengan memasuki Jerman dan membuat jalan mereka ke Berlin oleh 1945. Sementara itu, Itali, di bawah pemerintahan diktator fasis, Benito Mussolini, yang merupakan sekutu Jerman, juga jatuh. Selama perang, banyak Nazi peringkat tinggi menjadi putus asa, dan sejumlah usaha dilakukan untuk membunuh Hitler, yang semuanya tidak berjaya. Sementara itu, pasukan Kesatuan Soviet juga mendekati Berlin, yang merupakan tempat markas Hitler iaitu wolves slayers.






Seperti menjadi cukup jelas bahawa peperangan semakin sampai ke penamatnya, dan leftenan kananya menyerah diri dan kenyataan rasmi dari rejim Nazi Reich Ketiga, yang Hitler membuat Jerman bertahan 1000 tahun, tak berjaya tapi runtuh dalam masa seminggu selepas kematian Hitler. Namun, boleh dikatakan Hitler adalah orang yang bertanggung jawab atas tiga peristiwa abad ke-20 yang paling klimaks: 1) Perang Dunia II; 2) Holocaust, dan 3) Perang Dingin, yang diikuti Perang Dunia II.




P/S: Kalau nak lagi paham tengok cerita Hitler: The Rise Of Evil..lagi menyeluruh...


2 comments:

Unknown said...

ambil yang baik jer..yang buruk tu kita tak yah amik..hehe... per kata wat popup comment.. orang lagi suka popup comment ni

Eday said...

owh..trima ksh bro atas nasiht 2 :)