Thursday, January 31, 2013

Cerita 3 Rakan

Assalamualaikum~~ 


Mari fikirkan sejenak..dibawah ini di ibaratkan diaolog rakan-rakan, perkara yang sering terjadi dalam kehidupan kita tidak kira siapa sahaja, lelaki mahupun perempuan dari muda hingga ke yang dihormati yang beza cuma situasinya sahaja, tidak mungkin dapat dihindari tapi tak mengapa, mari kita renungkan :)


Situasi 1:
Nafsu: Jom ponteng kelas
Akal: Betul juga,sekali sekala apa salahnya
Iman: Menuntut ilmu itu amanah Allah.


Situasi 2:
Nafsu: Mak aku ni kuat berleter
Akal: Lepaklah dengan kawan-kawan
Iman:Syurga di bawah telapak kaki ibu

Situasi 3:
Nafsu: Awek tu cun! boleh mengorat!
Akal: Rugi kalau tak ayat!
Iman: Jauhi zina


Situasi 4:
Nafsu: Tak payah solat
Akal: Awal lagi ni...terlepas boleh qadak
Iman: Solat tiang agama



Sekadar hiasan heh3





Situasi 5:
Nafsu: Tak hot la tutup aurat
Akal: Sama jantina tak mengapa
Iman:Aurat itu kemaluan

Situasi 6:
Nafsu: Makan sampai puas!
Akal: Tak makan menyesal
Iman: Membazir itu amalan syaitan

Situasi 7:
Nafsu: Orang maki kita maki dia lagi kaw kaw
Akal: Rasa tak femes kalau tak balas balik
Iman: Sabar itu Indah

Situasi 8:
Nafsu: Stylo pandu kereta laju-laju
Akal: Alah, jalan straight je pon
Iman: Ajal tidak mengira tempat dan masa

Situasi 9:
Nafsu: Aku pandai bercakap bab-bab mengayat ni
Akal: Macam ni barulah aku femes dan menonjol
Iman: Diam itu lebih baik dari berkata dusta ataupun berdalih kepada bohong


Banyak lagi contoh " Dialog rakan-rakan" ni..cuma kadang kala aku terlepas pandang...sekadar renungan semoga bermanfaat :) .Aku yang sentiasa dalam situasi begitu...




Olahan Gen-Q.17