Sunday, February 17, 2013

Tips : Berbakti Pada Bapa

Assalamualaikum~~

Kita sedia maklum syurga dibawah telapak kaki ibu dan kasih ayah juga bawa ke syurga. martabat ibu disanjung dan dihormati dan seingat aq terbaca ada satu kisah  dimana Rasul junjungan kita Muhammad S.A.W pernah memberikan nasihat kepada seorang lelaki iaitu: 

siapakah orang yang patut kita hormati? lalu dijawab oleh rasulullah...ibumu...dan seterusnya ibu dan seterusnya yang ketiga juga ibu dan yang keempat adalah bapa.

Hiasan dari google


Tak mengapa, kisah ibu mungkin lain kali aq bincangkan. sekarang nak fokuskan tips berbakti pada bapa dulu. mungkin kerana hanya itu yang aq masih ada dan aq memahami perhubungan tersebut : ) . 
Antara Tipsnya :

1) Jadi anak yang soleh/solehah yang sebaik mungkin

2) Mendoakan kesejahteraan mereka semasa mereka masih hidup atau tidak

3) Menjaga ketika sakit
4) Berlemah lembut ketika berkata dengan mereka dan bersabar dengan kerenah mereka
5) Sekiranya bapa sudah tiada kita anaknya cuba melangsaikan hutang wangnya didunia dan nazarnya yang tertunggak.
6) Sentiasa berhubung dengan mereka dan ingati mereka
7) Mendengar nasihat mereka selagi tidak melanggar syariat islam


Kenapa tips ni? ada satu kisah yang aq terbaca dan nak kongsikan dari satu buku yang diberikan seseorang. Nota Hati Seorang Lelaki karya Ustaz Mohd Pahrol Juoi yang menceritakan bagaimana seorang anak yang hidup tanpa ibu dan ayahnya menjadi seorang yang tidak bertanggungjawab dan kemudian ayahnya juga meninggal, pelbagai tomahan dilemparkan kepada anak itu akibat kesan buruk akhlak bapanya yang dibuat semasa hidup. dengan nasihat dari seorang Imam di kampung, anak tersebut membesar menjadi seorang anak yang soleh dan berjaya didunia yang sekaligus mengharumkan nama ayahnya kembali. itu sinopsis secara ringkas yang dapat aq sampaikan.

Ketahuilah IMAN TIDAK DAPAT DIWARISI  DARI SEORANG AYAH YANG BERTAKWA ATAUPUN TIDAK, maka kepada anak-anak khususnya "aq" mari menjadi anak yang soleh kepada bapanya : )

Hiasan dari Google





No comments: