Sunday, March 24, 2013

Bicara Alam Maya

Assalamualaikum~~

Facebook, Twitter adalah medium sosial yang sangat popular masa kini, ramai yang tak ketinggalan mengunakannya, dengan Facebook dan Twitter, seseorang boleh meluahkan perasaan dan melontarkan buah fikiran. selain mendapatkan info-info semasa seperti sukan, hiburan,politik dan sebagainya

Selain menjadi wadah penghubung silaturahim sesama manusia, kadangkala ianya juga menjadi satu medium yang mengaibkan diri sendiri apabila perasaan marah yang keterlaluan serta melontarkan kata-kata kesat tanpa segan silu. dimanakah akhlak kita? dimanakah adab kita?mencarut itu suatu gaya?

Bagi diri yang penguna facebook ini jarang2 lagi aq membaca kata-kata yang tidak enak, tapi di twitter mudah untuk ku melihat kata-kata kesat ini. seperti tiada seorang pun yang membaca, baik lelaki mahupun perempuan. apa yang mahu dibuktikan dengan kata-kata kesat? adakah perkataan itu mengangkat kepopularan diri atau darjat diri?




 
Bagi pendapat aq yang tidaklah sejauh mana membantu, bagi mereka yang sangat "gian" update status yang berbaur kesat silalah wujudkan account twitter private yang tiada siapa follow dan begitu juga facebook, biarkan anda dan allah sahaja yang tahu perasaan marah,sedih anda yang terbuku itu. ini termasuk juga mat-minah jiwa yang kadang kala terbabas meluahkan perasaan "sayang" yang tak bertempat.INGAT ramai yang MEMBACA DAN MENGINGAT TULISAN ANDA. atau luahkan pada yang dipercayai.

Selain dari perasaan marah dan sedih. perasaan rindu dan cinta yang keterlaluan kadangkala terluah di ruang-ruang sosial hingga tiada penghalang. bila dikaitkan cinta, cinta itu adalah satu perkara yang suci, cinta suci kerana allah sepatutnya yang mengharap hingga ke syurga. hentikan! maaf mungkin aq keterlaluan, cuma tidak sanggup melihat cinta ilahi di selindungkan dengan cinta manusia yang membonekakan agama. andai benar cinta keranaNya salurkan fitrah pada tempat yang sepatutnya. Jika benar cinta, berusahalah kepada MAMPU  dalam beragama dan materialistik.




Apa relevan menjaga Bicara? mari kita renungkan :


"Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus terang (untuk mendedahkan kejahatan orang), kecuali oleh orang yang dianiayai. Dan (ingatlah) Allah sentiasa mendengar lagi maha mengetahui"

Surah al-Nisa' 4: 148



Menyeru diri semoga berupaya menjaga tutur kata bukan sahaja di laman-laman sosial malah semasa berhadapan dengan orang ramai dan di dalam situasi masa kini. kerana diri ini juga adalah salah seorangnya.




Adaptasi Solusi no. 50- Awasi Bicara Di Alam Maya



No comments: