Friday, July 19, 2013

Tips: Siapa saya?

Assalamualaikum~~


Sekadar perkongsian ringkas, pentingnya bentuk identiti diri. Tegaskan pada diri "Saya hamba Allah yang merdeka.Saya boleh membuat keputusan sendiri dalam membentuk identiti diri saya berteraskan panduan syariat" 


Antara Tips pembentukan diri terdapat 4 peringkat:

1) Spiritual -

i. Saya akan laksanakan semua ibadah wajib dengan sempurna dan sesungguh mungkin
ii.Setiap perbuatan percakapan & tindakan lillahi ta'ala [ ikhlas kerana Allah ]



2) Akal -  

i. Ilmu agama perlu memenuhi dada saya supaya senang beramal. carilah & pilihlah guru supaya dapat bimbing.
ii. Ilmu keduniaan juga perlu ditimba sebagai bekalan menjadi khalifah. skop tidak perlu terlalu besar jika tak berkemampuan. pada keluarga sendiri terutamanya serta permulaannya.


3) Emosi  -

 i. Saya akan menyayangi Allah, Rasulullah, Diri sendiri serta sesiapa jua di sekitar saya



4) Fizikal  - 


i. Penampilan saya perlu selari dengan islam. iaitu menutup aurat baik lelaki mahupun perempuan. kerana secara tidak langsung saya adalah duta kecil islam.





-Olahan Gen-Q isu 22-

No comments: