Sunday, September 15, 2013

Marah adalah fitrah

Assalamualaikum~~


Agak lama tak menaip diblog sendiri.akan cuba untuk konsisten dalam menaip diblog. tajuk kali ini adalah marah.ya! saya juga kadang-kadang boleh marah.marah itu normal, tapi apa perkara yang hendak dimarahkan itu jika abnormal sesuatu itu.adakah anda mudah marah? cuba saya kongsikan antara adab-adab ketika marah: -

ADAB KETIKA MARAH

1) Marah Kerana Allah.
Marah kerana Allah akan mendapat pahala.apakah kriteria marah tersebut? Kemarahan ini adalah kemarahan disebabkan oleh manusia yang melanggar atau yang mengabaikan hukum Allah.seperti Rasulullah, baginda juga marah, tapi kerana Allah.contohnya marah dengan isu seperti di gaza,syria & mesir.

2) Berlemah lembut.
Marah boleh mengundang kepada pertikaian,memukul dan menghina hingga boleh menyebabkan dosa tambahan juga pada lidah jika mengeluarkan kata-kata kesat.

3) Mengingat kebesaran & keagungan Allah.
Mengingati kebesaran & keagungan Allah ketika marah , nescaya dapat meredakan kemarahan itu.inilah adab yang bermanfaat untuk membantu seseorang untuk bersabar.

4) Menahan marah
Bukankan sebagai muslim sudah diketahui kekuatan seseorang adalah terletak pada kesabarannya? : )

5) Berdoa memohon perlindungan Allah.
Ketika marah sebenarnya syaitan yang disisi yang menghasut dan mengapi-apikan hati kita.maka berdoalah.

6) Diam.
Rasulullah memberi nasihat."Ajarilah,permudahkan & jangan menyusahkan.Apabila salah seorang kalian marah,hendaklah dia diam." (Riwayat Ahmad). banyak manfaat yang diperolehi dari diam.kerana dapat mengelakkan perselisihan dan kedengkian.

7) Ubah posisi.
Rasulullah bersabda. "Jika salah seorang antara kalian marah ketika berdiri, maka hendaklah dia duduk, Apabila tidak hilang marah, hendaklah dia berbaring." (Riwayat Ahmad)

8) Berwuduk atau Mandi.
Marah punca daripada api syaitan yang mendidihkan darah.air yang dingin terkena wajah dapat melegakan kemarahan.


Hulk.icon watak hero dikaitkan dengan marah :D


-Olahan GEN-Q isu no. 22-
Adab Ketika Marah

No comments: