Friday, October 18, 2013

Memupuk kecintaan pekerjaan

Assalamualaikum~~

Lama sudah tak menaip diblog sendiri.sibuk sangat barangkali.kadang2 rutin2 menaip blog ni adalah masa masih bergelar mahasiswa.Pelajar universiti kata diri yang konon2 intelek dan celik dengan isu semasa. masa banyak diambil untuk belajar dan memahami perkara yang lain. Menaip pada malam hari untuk meluahkan kesyukuran atas segala yang telah Allah beri, itulah apa yang saya rasa. Apa yang pasti Allah memberikan apa yang kita perlukan dan itu yang terbaik dari perancanganNya.
 
Alhamdulillah!, genap 12 Oktober 2013 lalu, saya sudah berumur 24 tahun.Selangkah ke alam kematian bagi saya, dan setiap yang hidup pasti akan mati. ramai yang memberikan ucapan.tapi dalam banyak2 ucapan yang paling saya hargai adalah saya diraikan oleh keluarga saya serta sahabat2 rapat saya. Bukanlah hendak menyambut sangat dengan meriah, cuma sekadar pengingat diri bahawa kehidupan ini singkat. mungkin apa yang disukai diteruskan dan yang tak diminati ditinggalkan atau  jahat ditinggalkan, yang baik dikejarkan.

Berbalik pada tajuk di atas, sempena membersihkan laman sesawang blog ini, perasaan setiap pagi saya , adalah memikirkan kerja saya.apa yang saya boleh simpulkan.sabarlah.masa petang selalu kembali, iaitu waktu pulang.dan saya sedari waktu pagi adalah waktu yang sukar.bukanlah sukar apapun, mungkin kondisi yang tak dapat dirai oleh hati barangkali.

Pekerjaan pada masa kini mudah didapati tetapi sukar untuk diperolehi. Antara faktor yang ketara adalah "Pengalaman". Kebanyakan majikan kini lebih suka mengambil pekerja yang berkemahiran dan berpengalaman berbanding manusia yang kurang berpengalaman. justeru itu. sekadar untuk berkongsi tip kerjaya atau tip untuk meningkatkan prestasi kerja berkualiti adalah seperti berikut:-


Tips Ringkas Tingkat Kualiti Kerja

1) Buat Kerja.Buatlah tanpa memikirkan apa yang orang beri pada kita, tapi fikirkan apa yang boleh kita beri pada orang atau organisasi

2) Keluar dari ZON SELESA.Kadang2 kita terlalu dibuai dengan keselesaan kerja yang mudah dan tidak mahu berasa susah ketika kerja atau keadaan kita bekerja.

3) Niat.Lakukanlah sesuatu untuk mendapatkan keredhaan Allah.bukan untuk BOSS atau manusia lain.

4) Pandang Rendah.Kadang2 kerja itu tak dipandangpon oleh manusia lainpon.tapi percayalah.Allah suka pada hambanya yang tekun bekerja dipagi hari mencari rezekiNYA.




Kadang2 terperhati juga manusia yang mengeluh dek tibanya hari isnin.kerana bagi mereka yang bekerja akan merasa tidak puas bercuti dihujung minggu.walhal saya juga serupa. tapi terpanggil dan terkesan dengan tulisan2 seorang rakan yang mengatakan sperti bengini seingat saya. "Bersyukurlah hari isnin masih kerja,jika dibandingkan manusia2 lain diluar sana yang masih tak mempunyai pekerjaan". seingat saya tulisan ni beliau tulis di laman twitternya.

Cuma dalam mencari pekerjaan, ramai yang melaungkan "jangan memilih" sangat, tapi bagi saya memilih itu penting, supaya pekerjaan yang ingin dikerjakan tak menganggu urusan ibadah seperti solat misalnya dan tak menyalahi hukum syariat islam.pekerjaan yang halal secara mudahnya.(Masih cuba memahami sebenar2nya syariat islam)

Tidak mahu menaip panjang, sebagai penutup.saya teringat dengan saya cuba terapkan dalam diri saya supaya ayat-ayat ini menjadi bait-bait wadah, ubat dan penawar supaya terubat rasa hati untuk setiap kondisi yang dilalui atau dirasai, tidak kiralah sama ada pekerjaan atau lain-lain urusan dan perkara.




"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"- Al-Baqarah 216


***Jika salah ayat dan makna betulkan saya.masih diperingkat memahami***






"Dunia pekerjaan tidak sama dengan dunia pembelajaran......."


- Olahan Gen-Q isu No 24. "Ini Praktikal atau Buli" oleh Cikgu Yaser Mohd Akhir -






P/S: Ada yang mengatakan. nak pekerjaan yang disukai kena jadikan pekerjaan yang ada sebagai batu loncatan. tapi berapa lamakah saya mampu?. Doakanlah semoga saya dimurahkan rezeki

No comments: