Thursday, November 21, 2013

Dunia ditangan,Akhirat Dihati

Assalamualaikum ~~

" Sebenarnya setiap satu ujian dalam hidup ni adalah satu langkah mendekatkan kau kepadaNya " - Anonymous


Apa yang istimewanya kata-kata di atas? ya! itulah antara pedoman yang saya perolehi secara tak langsung. itulah motivasi terbaik menuju kepadaNya.


PERUBAHAN

Hidup adalah perubahan,hidup adalah ibadah.manusia diwujudkan untuk beribadah ya! itu wajib bagi setiap mukmin.

tapi.....

Adakah saya perlu tinggalkan.....

Pekerjaan....

Hiburan...

Rakan.......

Dunia.....

Maka saya perlu duduk di masjid saja?

Jawapannya


TIDAK!


MUHAMMAD

Yang terpuji, itulah maksud nama Muhammad.Siapa Muhammad?.Muhammad Ialah utusan Allah, Penghulu segala nabi.seorang Rasul yang cekal menghadapi Ujian. Cekalnya hati Rasulullah. Sebarang ujian yang datang melanda dipenuhi onak dan duri, dihadapi dengan senyuman. katakan saja apa ujianNya, semua diharungi Rasulullah. Ketika berdakwah,Ketika berperang,ketika hidupnya diambang maut.

Sabarnya Rasulullah diuji, diuji dengan kemiskinan,kekayaan,kehinaan,kemasyuran,kesorangan,keramaian dan sebagainya. segala ujian baik dan tidak baik. Ya! Rasulullah Hebat! tidak pernak lagi kita mendengar Rasulullah menjadi kurang siuman ataupun berputus asa.Percayalah, jika Rasulullah berputus asa pasti kita tidak ada.Allahu. jika saya pasti saya mengeluh dan berduka hati menghadapi ujian di dunia....


Tapi....


Akhlak,Iman Rasulullah....itulah teladan kami.


Rasulullah adalah seorang hamba Allah, beribadah kepada Allah

Rasulullah adalah seorang ketua keluarga yang berakhlak

Rasulullah adalah seorang sahabat yang baik

Rasulullah adalah seorang pekerja yang jujur


Rasulullah adalah segalanya. selusurilah, teladanilah hidupnya.




DUNIA DITANGAN,AKHIRAT DIHATI


Saya mesti menjadi seperti Rasulullah,saya mesti mencontohiNya!. Kau mesti memulakan langkah itu walaupun kau gagal berkali-kali. Allah tidak pernah jemu mendengar rintihan manusia. Allah tahu manusia itu manusia pendosa tanpa henti. tapi Allah tidak memandang jasadmu,Allah menjatuhkan pandanganNya pada hatimu, seperti hatiku dipandangiNya kini.


Allah berjanji dalam kalamNya

"Barang siapa yang bersungguh-sungguh di jalan Kami, pasti akan Kami tunjukkan jalan-jalan Kami" - Al-Quran

Dan Dengarkan, Katakanlah pada diri, tidak ada jalan lain wahai diri, kecuali berubahlah, Hati itu boleh berkarat, pencucinya adalah Al-Quran dan ingatlah mati. Begitulah...ya begitulah panduan yang Rasulullah berikan.

-Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis-


HATI MATI


" Carilah hatimu di tiga tempat, Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran. Tetapi jika tidak kau temui, Carilah hatimu ketika mengerjakan sola. Jika tidak juga kau temui, carilah hatimu ketika duduk takafur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada ALLAH, pinta hati yang baru kerana hakikatNya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati! - Imam Ghazali


AKHIRAT KEKAL ABADI

“Hai anakku, janganlah engkau condong kepada urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan oleh dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.” - Luqman Al-Hakim



Semak-semaklah kehidupan seharianmu, Bagaimana awal pagimu? telah kau kuak pintu hatimu dengan hati yang bersyukur? telah kau ucapkan segala puji bagi Allah yang menghidup dan mematikanmu sebentar sebelum kamu dimatikan selamanya? Apa sikapmu? adakah kau lebih taat mematuhi kehendak manusia yang juga hamba atau pada PENCIPTA hamba?


Subuh hari pintalah kepadanya menghadapi ujian hidupmu dengan berlindung kepadaNya dari sifat malas, takut, dukacita, bakhil dan penguasaan orang lain terhadapmu.mulakanlah harimu, hariku dengan bersyukur kepadaNya. Mohon dipermudahkan. perbaiki diri. kerana kata bijak pandai orang yang cerdik adalah orang yang melihat aib sendiri dan merenungi dosa sendiri. Jika kamu merasa diancam dizalimi ucapkanlah Allah adalah sebaik baik pelindung diri.

AKU BUKAN MALAIKAT

Pengakhirannya dunia ini sementara, Allah memberikan masa kepadamu, kepadaku. sesungguhnya manusia sepertiku. saya . benar-benar dalam kerugian.

"Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas kepada diri sendiri. Janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni semua dosa-dosa. Sungguh dialah yang Maha pengampun, Maha Penyanyang " - Surah Az-Zumar ayat 53


Gabungan dari hati & pengalamanku, 
Untuk Kita Pendosa Harapan Selalu Ada - Hilal Asyraf
Di Mana DIA di Hatiku - Ust Pahrol Mohd Juoi
Dan yang paling penting
ALLAH berkata-kata kepada kita, saya, manusia melalui Al-Quran

17 Muharram 1435 H
9.55pm

No comments: