Wednesday, October 3, 2012

Seperti Pokok atau Lalang?

Assakamualaikum~~

Manusia berubah, ada yang berubah berdasarkan perkara-perkara yang berlaku ke atas diri mereka. sama ada perhubungan atau kejadian tetapi kenapa kamu berubah? atas sebab mengapakah kamu berubah? terpanggil dan terpikir atas keluhan sahabat yang tercerita atas pertemuan semalam :) . Alhamdulillah sekiranya perubahan baikmu itu atas sebab kesedaran agamamu tapi malanglah kamu kiranya kamu berubah atas sebab jantina hubungan atau 'redha manusia'. tapi tak mengapa untuk ke arah kebaikan adalah bermula pelan-pelan..teruskan azam dan tindakanmu :)

Pilih! mahu menjadikan diri anda seperti pokok yang teguh mencengkam tanah ataupun lalang yang tunduk 360 darjah mengikut aliran angin. mata di atas, tangan di bahu hehehehe.... :) Untuk memastikan aq saya kamu anda sentiasa beristiqamah... ini caranya (semoga berguna)


Kaedah memastikan sentiasa ingat saya di landasan betul :

1) Pilihlah Sahabatmu - berusahalah mencari dan mengenali sahabat yang beriman tapi jangan pula tidak berkawan dengan yang lain. yang nampak potensi jadi baik tariklah. yang samar itu senyaplah tpi berhikmahlah :)

2) Jagalah Solatku - Mudah dan tingkatkan persembahanku pada Allah S.W.T. jangan malu untuk menjadi hambanya. "redha Allah" yang kita sasarkan :)

3) Bersihkan hati jiwaku - Bersangka baiklah terutama pada Allah S.W.T dan bila bersangka baik pada penciptaku maka kenalah perbaiki amalanku :) dan pada manusia sentiasalah positif dan berlapang dada.

4) Banyakkan menyimpan dan bersedekah - buat kerana Allah S.W.T ok! :)

5) Allah S.W.T Segalanya - Letakkan Allah S.W.T sebagai hatimu berbanding orang lain dan urusan hidupmu

6) Keluarkan ayat baik dari mulutku - bila berkata-kata ucaplah ayat yang sopan, bukannya nada tinggi di ikuti carutan.



Sebenarnya banyak lagi tapi ini cara yang aq amalkan semoga berguna :) dan kenapa semua end tips ada ku dan semua merujuk diri aq? mestilah perigatan diri sendiri dulu kan...heheee...ooohhh yeee teringat satu kata-kata dari blog rakan juga...ini petikannya...

"Untuk kuasai diri mu jadilah seperti ikan dilaut yang tidak terkesan dengan kemasinan air laut dan janganlah menjadi sesumpah yang berubah warnanya mengikut persekitaran."

dan satu perkataan baru yang belajar dari pengamatan sendiri...

"Hasbunallah wa ni'mal wakeel...."(cukuplah Allah sebagai pelindungku)



No comments: