Thursday, November 1, 2012

Marah itu mudah,Sabar itu Indah

Assalamualaikum~~

Kenapa perlu marah?bila berlaku sesuatu yang tidak disukai dan bukanlah bercanggah dengan syara'..ya perlu marah bila prinsip islam yang di dagangkan...tak perlu marah andai perkara itu remeh...tapi yang remeh itu perlu difahami, dihormati dan ditolak ansurkan...mudahkan?

Ada suatu kejadian dalam percutian midtermku...akan ku cuba sampaikan semoga maksudku sampai...


Pengalaman dari pengalaman -1-

Tersebut kisah sebenarnya A cuma nak bayar bil servis perkhidmatan...tapi dalam perkiraanya bil tersebut A menjangkakan dia tidak cukup duit nak bayar servis tersebut maka.... A menelefon B untuk datang membantu...dalam perbualan A dan B...B menyuruh A untuk pergi bank sedangkan A tiada kenderaan...jadi B terpaksa datang untuk membantu.....tetapi yang tak enaknya....B datang marah2 kepada A kenapa tidak ke bank dan juga memarahi pekerja perkhidmatan tersebut kenapa tidak benarkan A ke bank...sedangkan pekerja berkenaan tidak tahu menahu malah A sendiri pon tidak cuba pon nak bayar bil...cuma A menjangkakan dia tidak cukup duit maka itulah dia meminta pertolongan B...tapi B tak tahu dan terus menghamburkan ayat-ayat pasar....

mudahkn marah? :)

Pengalaman dari pengalaman -2-

Tak perlu kejadian tak perlu apa-apa...tapi itulah hakikat manusia...bila suatu perkara yang tak best langsung terjadi terus marah-marah contohnya tengok bola...habis semua player dimakinya...contoh lain bila sesuatu perkara yang tak ingin jadi pada diri...binatang tu lah favourite disebut....

mudahkn marah?


Suatu masa dlu pon aq mudah jugak sebut-sebut perkataan tu...tapi alhamdulillah cukup lama tinggalkan dan mungkin aq cukup sedar ayat-ayat cam 2 tak manis dan tak sedap langsung nak dengar... :) dan sampai ke hari ini aq cuba kekalkan..beringat agar orang yang terdekat denganku tidak pernah langsung mendengar ayat-ayat binatang ataupun bahasa pasar tu...tak cun la! heeee lagipun sifat-sifat marah tidak kena tempat ni orang tak berkenan la...kn?


Tips supaya menjaga lidah dan perbuatan menjadi marah
1) Berwudhu' la...air yang sejuk mampu mampu menghilangkan panas dihati tu...

2) Elak...cuba elak dengan orang yang mudah marah...tambah-tambah banyak ayat - ayat tak best bukan apa....takut kita mudah dipengaruhi tu je...andai ada peluang...cuba tunjukkan kelembutan kita supaya hati dia pon lembut...siapa tahu kn? :)

3) Bergaul dengan teman sejantina masing-masing...bukan lelaki dan perempuan orait? yang lembut hatinya dan beriman...kita pon lembut hati bila berkawan...tapi garang kiranya islam yang didagangkan...itu marah yang wajar..

4) Senyumlah...walau semarah mana dan tidak sukanya....jangan biarkan berlarutan...anggaplah itu perkara yang perlu ditangani dengan sabar...

5) Ingatlah Allah sentiasa disebelahmu...bandingkan kemarahanya berbanding denganku...siapa yang power? :)

6) Tanamkanlah dalam hati....sabar itu adalah sifat manusia paling kuat atas muka bumi ni...macam nabi kita...kena apapun lah...sabar yang tiada had :)




Segala tips tu aq cuba amalkan pasal ada yang datang dari pembacaan dan datang dari pengalaman sendiri...ingatlah...tiada kebaikan pon marah tidak tentu pasal... :)

No comments: