Wednesday, November 14, 2012

1 Muharam 1434

Assalamualaikum~~

Kita bakal memasuki tahun baru dalam kalender islam.semoga azam-azam lama sudah dilunaskan dan semoga diterima amal oleh Allah S.W.T. sempena tahun baru ni aq nak taipkan sedikit je mengenai dua perkara...ya dua perkara yang sebati di sekeliling aq.

yang pertama....solat...
yang kedua....kata-kata kesat....

Kenapa dua perkara tu aq nak taip?sedangkan itu cuma perkara remeh.tapi besar halnya bagi diriku ini yang tak seberapa dan masih fasa membengkelkan diri untuk diperbaiki. macam aq tulis. sedikit je...sekadar hendak mengingati diri sendiri dan semoga diingati sesiapa yang membaca, terbaca.


1)Solat
Ada orang yang diasuh sejak kecil dan dari peringkat keluarga lagi disuruh solat.ada yang mendapat hidayahNYA baru berkesempatan untuk solat.ada yang solatnya seperti cuaca kejap hujan dan panas berpanjangan.macam-macam lagi.tapi aq respek dengan satu golongan ini...mereka tidak solat tapi menyuruh orang lain untuk solat.baguskan?yang tak bagus cuma mereka nasihati tapi mereka sendiri tidak solat itu je.semoga kita semua sedaya upaya untuk solat dan terus istiqamah.tidak menghukum sekadar secebis peringatan...solat itu tiang agama...

 2) Kata-kata Kesat
secara fitrah, secara tabiat atau secara persekitaran seseorang itu berkata kesat?adakah dengan berkata-kata kesat kemasyuran dan kekredibiliti seseorang itu dihormati?bukan apa...disebalik perbualan 'lepak-lepak' kedai kopi kita suka eh eh **** la **** la.... macam-macam...aq cuba untuk menjaga akhlak ku..aq cemburu dengan ketaqwaan kawan yang kuat agama dan akhlaknya...kerana mereka membawa akhlak islam di mana sahaja mereka berada...tambahan dalam pertuturan...semoga aq lebih gigih berkata-kata baik..sekadar secebis peringatan...budi bahasa budaya islam...




FB: Lukisan Dakwah Islam




P/S: Sedikit yang mengingatkan itu lebih baik dari banyak yang melalaikan..(pinjam ayat kawan). semoga 1434 hijrah ini aq dapat memperbaiki kekurangan ku yang memang serba-serbi kurang dan semoga allah meredhai aq. salam tahun baru dan semoga yang mengenali secara terus atau tidak... memaafkan insan bernama muhammad hithir bin zulkifly ini.terlanjur bahasa dan perbuatan sila beri peringatan.

No comments: