Wednesday, December 26, 2012

Mencari Makrifat perlu berterusan

Assalamualaikum~~

Kepada yang ingin berubah tapi kadagkala kecundang cuba renungkan baris2 tulisan dibawah nanti ya. kita ingin berubah tapi kita tidak tahu langkahnya, kita mencari Allah yang Esa tapi cahaya yang bersinar tidak jumpa puncanya, bagaimanapun Alhamdulillah aq melihat ramai yang ingin berhijrah, cuma aq kuatiri andai itu adalah yang terakhir atau cuma permulaan yang tidah disudahkan. 


Apa itu Makrifat?
belajar untuk kenal kepada Allah...mendalami...
Ketahuilah kamu bahawa sesungguhnya Makrifat itu adalah anugerah Allah Ta'ala kepadamu dan bukan suatu perkara yang mudah dicapai . Apabila kamu mula mendapat ilmu tentang ketuhananan , hasil dari belajar , makrifat itu hanya di peringkat ilmu , dengan kenyakinan kamu pada ilmu tersebut dinamakan ilmu yakin. Makrifat yang hakiki ialah kamu mengenal sesuatu secara hakiki bukan lagi berdasarkan ilmu dan dalil. Apabila sudah dibukakan hijab buat kamu nampak dengan pandangan bathinmu akan Hakikat Wujud barulah disebut Makrifat Apabila menerima pandangan bathin barulah dinamakan makrifat pada tahap ainul yakin. Maknanya Kamu yakin atas pandangan bathinmu tentang Hakikat sesuatu. Seterusnya kenyakinan sampai kepada peringkat yang hakiki, iaitu Haqqul Yakin maknanya kamu mengenal sesuatu itu secara hakiki , dalam pandangan bathin , ilmu dan rasa yang tak dapat di goyang lagi. Maka apabila ditanya kepada Nabi saw bagaimana kamu mengenal Tuhan ,dijawab aku mengenal Tuhanku dengan Tuhanku.

Kebanyakkan anak-anak murid di zaman sekarang banyak yang hangat-hangat tahi ayam. Mula-mula bersemangat nak belajar tapi akhirnya kecundang juga gugur di lembah peperangan hawa nafsu. Mereka tidak mempunyai semangat perjuangan yang tinggi dan kental. kemana perginya semangat-semangat bangsa melayu ya hebat-hebat seperti yang lampau-lampau.


Barangsiapa yang belum berjumpa Guru tidak akan berjumpa jalan taubat.

Barangsiapa yang tidak berjumpa jalan taubat tidak akan berjumpa jalan ilmu.

Barang siapa yang tidak berjumpa jalan ilmu tidak akan berjump jalan beramal.

Brangsiapa tidak berjumpa jalan beramal tidak akan jumpa jalan usaha.

barangsiapa yang tidak berjumpa jalan usaha tidak akan jumpa jalan sabar.

Barangsiapa tidak berjumpa jalan sabar tidak akan jumpa jalan tawakkal .

Barangsiapa yang tidak berjumpa jalan tawakkal tidak akan jumpa jalan fana.

Barang siapa yang ta berjumpa jalan fana tidak akan berjumpa jalan Baqo.

barangsiapa yang tidak berjumpa jalan baqo tidak akan berjumpa jalan hakikat.

Barangsiapa yang tidak berjumpa jalan hakikat tidak akan berjumpa jalan makrifat.

Barangsiapa yang belum makrifat tidak akan bermula jalan agama.

Barangsiapa yang tidak beragama jadilah ia seperti bilis dan syaitan.


FB Lukisan Dakwah Islam



Ingin aku tegaskan di sini , TIDAK ADA dan TIDAK PERNAH aku lihat dan aku jumpa seseorang yang telah mencapai makrifat dengan hanya bercakap-cakap kosong , berangan-angan tinggi, berhujjah sana-sini dengan hanya menghafal ilmu-ilmu dari kitab. Dan tidak pernah berlaku di mana-mana zaman sekali pun . Kita dengar di zaman dulu wali tu hebat , wali ni hebat akan tetapi tahukah kita betapa susahnya mereka itu berjihad menundukkan hawa nafsu mereka . Tak kira siang dan malam seluruh hidup mereka di dalam perjuangan yg hebat.

Maka kepada sesiapa yang bertemu dengan hidayahnya apalah salah kiranya kita melanjutkan usaha2 kepada yang lebih supaya berubahan itu adalah satu perubahan sebenar2 kepada diri dan mampu merubahkan orang lain walaupun sedikit. kerana aq percaya bahawa tangan yang membawa minyak wangi itu bila disalam pasti terpalit sedikit wangiannya begitu juga sebaliknya. maka dalam mencari kebenaran dan hidayahnya...carilah guru2 yang bertauliah dan diiktiraf oleh jawatankuasa agama tempatan





Olahan & Gubahan dari Halaqah Sufi 
Insan Kamil
"Makrifat Tanpa Usaha"




 P/S: In Shaa Allah semoga diizinkan.Mari kita sama-sama dan saya praktikan. Jom Mencari Guru & Berguru : ).sekiranya penulisan ini ada kesalah fahaman sila betulkan saya.tq.

No comments: