Friday, December 7, 2012

Sedekah Paling Baik!

Assalamualaikum~~



Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud "Sedekah yang paling baik adalah seorang muslim yang belajar kemudian mengajarkan kepada muslim yang lain (Riwayat Ibn Majah). kepada remaja, alangkah beruntungnya masih belajar kerana pada fasa ini kita mampu memberi cebisan-cebisan ilmu walaupun sedikit tapi bagaimana caranya sedangkan kita juga sama menuntut ilmu?

Caranya:

1) Tahu satu ilmu,sampaikan satu ilmu.kemudian cari lagi. 
Contohnya? dunia yang pesat dengan teknologi sosial seperti facebook,twitter dan lain-lain.gunakan dengan berhemah dan tidak keterlaluan.di facebook kita boleh share, manakala di twitter kita boleh retweet dan favourite.

2) Ceritakan kepada orang apa yang dipelajari.
Contohnya? ketika kita sedang meluang masa dengan rakan atau keluarga. tidak salahnya kita bercerita...berkongsi dalam bergurau. ada baiknya jika kita bercerita jika kena pada masa dan suasana supaya tidak timbul salah faham.

3) Membantu rakan-rakan atau adik-adik menelaah dalam menyiapkan kerja.
Contohnya? ketika rakan sekelas minta bantuan tentang sesuatu perkara atau adik yang meminta pertolongan.janganlah kedekut sangat berkongsi,di samping kita mengajar, kita sebenarnya tak langsung mempraktikakan apa yang diajar.





  -Olahan GEN Q 16-




P/S: Penulis juga terkesima, kerana selama ini hanya mengangap senyuman dan harta yang ada sahaja boleh disedekahkan. semoga bermanfaat .semoga aq amalkan.

No comments: