Friday, July 12, 2013

Tinta seorang graduan

Assalamualaikum~~

Menaip dikala pagi jumaat ini sebenarnya bukan keinginan saya dari hati, maaf jika tidak sampai baris taip ini kepada anda. (dulu "aq" tapi beralih kepada saya dalam penulisan,rasa tertib sedikit).cuma ini antara rencana dalam ramadhan ini "To Do List Ramadhan"

**Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah**

Segala puji bagi tuhanku....


Jika diikutkan masa, sekarang ni kita berada dalam bulan ramadhan, alhamdulillah diberi peluang menikmati beribadah sekali lagi. dan saya panjatkan kesyukuran lagi bila dengan secara tidak rasmi saya sudah berjaya menamatkan pengajian ijazah saya.


-Sepanjang 2 tahun sebelum ini-

^Pengalaman Belajar^

Semasa dalam ijazah ini,banyak yang saya tahu, Alhamdulillah itu semua atas kehendakNya dan doa2 orang yang mendoakan maka sekarang baru saya sedar pon berkat dari orang2 juga. semoga terus hendakNya. Jika diikutkan dari pengalaman belajar di UiTM Bandar Melaka ni rasa masih cetek ilmu ini tambahan dalam bidang kewangan walaupun bidang yang diambil adalah perihal kewangan.

Jika diikutkan kebenaran terasa masih banyak lompong dan kerja-kerja yang dibuat dulu tidak mengikut garis panduan yang ditetapkan. semua ikut suka dan asal siap! asal lepas! .hakikat sepatutnya ilmu yang diperolehi itu sepatutnya boleh diguna pakai dimasa hadapan.sepatutnya.


^Refleksi Diri^

Alhamdulillah, itu ungkapan yg pada saya sangat mahal kerana benarlah apa yang sering dikatakan oleh orang yang kita akan dapat apa yang kita cari inshaaAllah maksud saya perubahan dan berubah "mungkin?" banyak, apa, bagaimana, contoh, perubahan itu biarlah saya seorang yang maklum.

“Setiap daripada kamu ialah orang yang berbuat salah dan sebaik-baik orang yang berbuat salah ialah orang yang bertaubat.” (HR Ahmad)


“Siapa menutup aib seseorang Islam, maka Allah akan tutupkan aibnya di dunia dan di akhirat. (Hadis riwayat at-Tirmidzi).

 
Biarlah dua hadis diatas ini menerangkan segalanya.apa yang penting adalah istiqamah dan teruskan berdoa. Peringkat ijazah ini seperti peringkat kematangan bagi saya.



^Interaksi Sosial^

Sepanjang pengajian banyak kenalan baru dan juga lama. bagi saya penting memantapkan dengan kenalan lama dan baru ini kerana dengan mereka inilah banyak saya menimba ilmu, pertolongan, pengalaman, kasih dan sayang serta mengenal erti hidup dan ragam bersaudara.tidak kiralah dari zaman persekolahan hingga ke universiti. terima kasih kerana sudi berkawan dengan saya : ).salam sayang. maafkan jika kekhilafan diri ini menguris hati-hati anda sepanjang perkenalan.


^Tuntas^

Konklusinya, banyak isu jika ingin saya bincangkan, tapi dek kerana kedangkalan ilmu pada diri saya tidak mampu untuk mencakupi semua perihal. apa yang saya boleh rumuskan pada peringkat pengajian adalah masa-masa untuk individu memperbaiki diri dan memantapkan lahiriah dan batiniah dari segi ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah. menjauhi masalah sosial juga sangat dititikberatkan seperti Trend "couple" konon2nya ada juga cara "islamik?", masalah rokok yang juga isu sensitif bagi saya, dan masalah-masalah lain. cuma itulah.apa yang mampu saya sumbangkan?semangat tanpa tindakan juga tidak dianjurkan islam.


Segalanya bermula dari diri. dari isi rumah sebelum kelompok masayarakat


-Selepas 2 tahun pengajian-

Tidak lain dan tidak bukan ialah mengusakan rezeki yang halal, mencari pekerjaan dan mengaplikasikan ilmu, mengamalkan akhlak yang baik terhadap kehidupan diluar sana yang penuh pancaroba walau hakikatnya untuk menterjemahkan tindakan itu kadangkala sukar. saya juga tidak lari dari realiti untuk berkeluarga sendiri cuma rasanya biarlah proses kepada MAMPU itu direalisasikan dahulu. mampu dari segi agama dan materialistik. disini juga saya mendoakan kesejahteraan buat semua yang saya kenali.

Harapan saya semoga saya mampu menunaikan tanggungjawab sebagai :-

1) Hamba atau duta kecil Allah
2) Anak
3) Cucu
4) Rakan
6) Masyarakat
7) Penghutang

dan sebagainya peranan saya, hanya masa yang menentukan, semoga dipermudahkan. apa yang pasti kehidupan saya singkat : )



2 comments:

Anonymous said...

salam, mintak izin copy gmbar ye..

Eday said...

silakan...sumber gambar saya ambil dr fb ini https://www.facebook.com/pages/Lukisan-Dakwah-Islam/186960618086884?fref=ts