Sunday, November 4, 2012

Sang Kasih Rokok!

Assalamualaikum~~

Kepada perokok-perokok diluar sana...jangan ambil hati ye... :) ini sekadar nasihat je. semoga ada yang terkesima melihat post kali ini. Rokok dan Asapnya sudah lama bergelumang di dalam masyarakat malaysia..sedar tak sedar kita sebenarnya tahu akan bahayanya kepada diri dan orang sekeliling perokok. banyak bahan kimia pada sebatang rokok yang melebihi  4000 jenis dan pelbagai racun lain. 

Bukan bahaya atau fakta yang aq nak kongsikan...tapi ketegasan supaya perokok lain sedar akan ketidak manfaatnya dari rutin kehidupan seharian yang sekejap-sekejap nak merokok..bukan mencari musuh ataupun point bergaduh. semoga tips berhenti merokok ini dapat aq amalkan dan terus tersebar kepada saudara seislam aq yang masih merokok dapat berhenti dari terus menyedut asap pembunuh itu!. Kita tahu yang rokok itu haram dan dah keluar fatwapun tapi kenapa masih merokok?ye...sangap bak kata kenalan aq dan juga aq..


Antara tips2 mudah berhenti merokok dan perlu tegas mengamalkanya..

1)Berhenti beransur-ansur- memang sukar nak berhenti mendadak ni tapi cuba lah...cuba lah kurangkan...dan sekaligus tamatkan hubungan anda dengan rokok. sedangkan sahabat-sahabat nabi dulupun nak berhenti minum arak pun berperingkat mengikut wahyu yang diturunkan kepada baginda (betulkan eday andai salah fakta..pernah terbaca)  

2)Sibukkan diri - Alasan perokok...bila boring hisap..bila stress hisap...bila ada masalah pun hisap..lepas makan masalah ke? cari jalan...iktiarkan diri dengan apa-apa aktiviti dari memikirkan keburukan asap rokok tu.

3)Sibukkan mulut - maksud sibukkan mulut tu..makan lah gula-gula getah ataupun berbual lah perkara-perkara yang baik....tak dapat berbual..tiada gula-gula getah...ye...iktiar sibukkan diri...:)

4) Kurang berkawan rapat dengan perokok tegar dan kurang akhlak - mungkin agak sarcastic dan terlalu hardcore tips ni...minta maaf..bukan apa takut terpengaruh semula dengan rokok.tapi berkawanlah macam biasa..dan andai nampak keburukannya...cuba cuba cuba sedarkannya supaya dapat berhenti sama :)

5) Berdoa - doa tanpa usaha adalah dilarang....usaha tanpa doa juga ditegah...berdoa dan berusahalah...insya'allah...kasih sayang dan kemurkaan Allah S.W.T mampu menerbitkan kesedaran diri.

6) Ubat-ubatan - Andai dah tiada pilihan sampai apapun tak jalan... tapi kemahuan berhenti itu ada..teruskan!jangan berhenti...selagi kemahuan itu tertiup dalam hati walau sekecil manapun..kobarkan! cuba ambil ubat yang dinasihatkan dokter...antara ubat yang ada NiQuitin...Nicorrett...dan sebagainya.





Segala tips diatas dipertanggungjawabkan kepada diri ini...kerana diri ini yang cuba mempraktikannya..sekiranya ada tambahan atau memang salah..tolang betulkan saya..bukan apa..dari penilaian diri dan temu bual beberapa kenalan yang tidak merokok mengatakan mereka biasa je tapi kebanyakkan tidak suka kepada perokok...bukan membenci tapi menasihati.menasihati kerana sayang.
Alhamdulillah..aq dah berjaya mengikut kehendakNYA...sekaligus menamatkan hubunganku dengan rokok.





1 comment:

teha said...

aku xsuke org yg merokok.. haishh !